Reportaj 58

Published on September 17th, 2016 | by Marius

0

Lecția de peisaj de la Sălciua

14141807_1271973876169129_8089690536801850481_n

Tabăra de pictură “Transfigurări picturale”, Sălciua, jud. Alba, ediția a lll-a, 6-15 septembrie 2016

În mijlocul localității Sălciua din Apuseni, cam în dreptul primăriei, apuci hotărât pe un drum ce se înfinge în șoseaua ce traversează Țara Moților de la sud spre Turda și Cluj. E drum minimal, de o mașină, greu au loc două sau chiar un car mare cu fân. Și urcă pe Valea Morilor, un defileu miniatural de cea mai mare frumusețe. Curând dispar casele și asfaltul și rămâi între munți, pe o vale de o rară frumusețe, cea ar putea deveni un obiectiv turistic în sine. După câțiva kilometri, puțini, nu mulți, apar din nou casele, din cele de munte și chiar un hotel bine plasat, sub munte. De fapt, este o pensiune, numită inspirat Sub Piatră. Este nucleul unei mici depresiuni în jurul căreia se învârt culmi muntoase bine împădurite, care lasă să se vadă pășuni de platou și lame de piatră. Nu departe se află și spectaculoasa cascadă Huda lui Papară.

Acesta este cadrul în care, la mijlocul lui septembrie, s-a desfășurat a treia ediție a Taberei de pictură de la Sălciua “Transfigurări picturale”. Organizatorii taberei sunt doi tineri pictori, cunoscuți și în plină ascensiune, Ami Vasilescu și Radu Goia. El este de loc din Sălciua, minunații săi părinți locuind chiar acolo unde ieși din drumul larg și te îndrepți spre paradisul numit Sub Piatră. Cunoscând bine potențialul acestui colț ce se relevă doar cunoscătorilor, ei se străduiesc să îl împărtășească prietenilor artiști din întreaga țară. Și, pe viitor, poate nu numai. În 2016 au răspuns invitației 15 pictori cu personalitate și originalitate. George Păunescu predă pictura la Facultatea de Teologie din București și este un adevărat maestru al peisajului. Nicu Stanciu practică tușa vibrată, în peisaje, nuduri sau portrete, dar în acest an a trebuit să plece foarte devreme din tabăra pictorilor din Apuseni. Mihai Șerbănescu, din Târgoviște, pictează direct în mijlocul naturii, ceea ce de la francezi se numește plein air. A plecat pe munte de dimineață, cu șevaletul, paleta, pânze și culori, și a revenit în pragul serii, gata să spună o poezie cu tâlc sau bine interpretată. Cornel Vana, din Turda, spune și el poezii, dar parcă mai reflexive. A pictat florile de câmp și pantele cu pădure și case de lemn, acoperite cu fân. În nicio ordine urmează Vali Irina Ciobanu, din București, care pictează detaliile ca de cartografie dar la Sălciua toată atenția i s-a îndreptat spre peisajul generos. Lucia Juncu, de felul ei din Călărașii Basarabiei, locuiește în București, știe să vindece patrimoniul iar în tabăra pleinairiștilor a conturat peisaje puternice din tușe de-a dreptul telurice. Gheorghe Coman se impune tot mai mult ca un peisagist important, abordând tonuri subtile și reținute. Constantin Tanislav, tot din București, este și el adeptul receptării directe a bogăției naturale de emoții și vibrații, practicând o tușă ce concentrează atenția spre interiorul construcției picturale. Martina Grigoriță își declară pasiunea pentru desen dar se apleacă cu mare atenție și delicatețe asupra jocului cromatic al naturii plein air. Rareș Kerekes, tânărul pictor al Sighișoarei și al peisajului transilvan, a participat la toate taberele organizate de Radu Goia la el, în Apuseni. Doina Stici este ceramista din Cluj care țese obiecte din fire de ceramică. Ca niște fire gestuale sunt și tușele sale din care a compus peisajele în triptic sau chiar în mai multe piese de la Sălciua. Claudia Schițelea ni se arată ca un artist de puternică vibrație care câștigă enorm din întâlnirea cu cadrul natural. Deloc la urmă a rămas David Croitor din Suceava, cunoscut pentru cadrele sale vecine cu basmele în care și culorile calde par a avea dulcea sonoritate a narațiunii moldovenești.

Primul vernisaj, de fapt dezvăluirea muncii participanților la întâlnirea de la Sălciua, a avut loc la pensiunea Sub Piatră, care a fost casă celor 15 artiști timp de mai bine de o săptămână. A doua zi, pe 14 septembrie, picturile de la Sălciua au luat drumul Clujului, fiind vernisate la Urania Palace. A doua zi, cu tristețe, tabăra de Sub Piatră s-a încheiat, continuând cu impetuozitate în sufletee sensibile ale artiștilor participanți dar mai ales pe pânzele și simezele lor viitoare. (Marius Tița)

1

3.1 8

David Croitor

9

Doina Stici

10 12.1

Constantin Tanislav și Claudia Schițelea cu portretul desenat de C. Tanislav

12 14

Doina Stici, Vali Irina Ciobanu și Constantin Tanislav

13 14.1  17 18 19.1 19 20.b 20

27.3

24 25 26 27.1 27.2 27

  28 29

30 33

31 32  34 49

53 51

52.1 52

La Huda lui Papară

 54  5655  55.1   57 58 59

Ami Vasilescu la mănăstirea Ponor, în trecere

65 66

Pictură de Claudia Schițelea

67 68 69.1 69

Autor: Lucia Juncu

70 71

Plein air cu Vali Irina Ciobanu

72 73 74

Tanislav, Constantin Tanislav

76 77

Armonii transilvane de Rareș Kerekes

 80

Chiar pensiunea Sub Piatră, de George Păunescu

79  81

82 83

Pictura lui David Croitor

78 84

Decernarea diplomelor, cu Ami Vasilescu și Radu Goia

8588

86 89    90  87 91 9392  94 95 96 97 100 111 112

116

La Cluj, expoziția

118.33

118.34

118.1  118.4

118.5 118.6

118.7 118.8

118.12 119 118.14 118.20    120 122 123 124 125 126 127

129 130 132 133 145 140

143  146

148 147  150

Trudiții organizatori, Ami și Radu

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,


About the Author



Back to Top ↑