Infoagenda coperta

Published on September 18th, 2016 | by Marius

0

Salonul Național de Artă Medievală

Ipostaze Medievale – Interferenţe C@rte ProPatrimoniu – Revalorificări contemporane. Salonul Naţional de Artă Medievală. 19 septembrie – 21 octombrie 2016

În perioada 19 septembrie – 21 octombrie 2016, Biblioteca Naţională propune publicului expoziţia Ipostaze Medievale – Interferenţe C@rte ProPatrimoniu – Revalorificări contemporane.

99 de artişti prestigioşi expun lucrări inspirate din iconografia creştină, realizate în tehnici consacrate în perioada medievală (bizantină, romanică și gotică): frescă, mozaic, vitraliu, tapiserie, ceramică, sticlă, metal, grafică, pictură, sculptură etc.

Organizată în cadrul Salonului Naţional de Artă Medievală, cu ocazia Zilelor Bucureştiului (19-25 septembrie) şi a Nocturnei Bibliotecilor, ediția a VII-a (30 septembrie), expoziția Ipostaze Medievale – Interferenţe C@rte ProPatrimoniu – Revalorificări contemporane va fi deschisă la Biblioteca Națională a României în spațiile Euforia și AvanGarden V – parter. Intrarea este liberă.

Curator: pictorul Marin Răducu, bibliotecar – Biblioteca Națională a României.

În cadrul vernisajului desfășurat marți, 20 septembrie 2016, de la ora 13.00, a avut loc colocviul De ce iubim medievalul?, la care au participat: criticii de artă Pavel Şuşară și Marius Tița, preotul Florin Şerbănescu și profesorul Nicolae Sava. Moderator a fost Florin Filip, expert patrimoniu UNESCO.

Colocviul De ce iubim medievalul? aduce în atenție această inepuizabilă sursă a iconografiei creştine medievale, care a marcat și influențat, de-a lungul timpului, toate domeniile culturii. Adevărate opere de artă, cărțile manuscrise bizantine, romanice şi gotice (secolele IV-XIV) indică o mare vivacitate, fantezie, simţ al observaţiei și pitorescului, atât prin decorativismul literelor, cât şi prin miniaturile care însoţesc textul, legătura cărții fiind, la rându-i, gravată sau pictată uneori cu multă măiestrie. Evul Mediu a impus formatul de codex şi o nouă concepţie asupra paginii, aceasta devenind nu numai un suport pentru text, ci şi pentru opera de artă (pictură, gravură). Prin excelenţă depozit de idei, cartea s-a dovedit a fi, astfel, o expresie a măiestriei meşteşugarului-artist, a nivelului atins de artele adiacente tiparului (gravura, arta legăturii și a impresiunii în piele etc.), precum și de artele majore (frescă, pictură, mozaic, vitraliu, sgrafitto, tapiserie, ceramică, prelucrarea lemnului, a pietrei, sticlei și metalului), utilizate în perioada medievală în decorarea edificiilor.

Imensul patrimoniu iconografic medieval a fost valorificat și reinterpretat, de-a lungul timpului, prin intermediul unor valoroase creaţii literare, plastice, muzicale, teatrale, cinematografice etc. În ultimele decenii, se poate observa un interes sporit pentru „actualizareaˮ epocii medievale, prin ceremonii, ritualuri și pelerinaje desfășurate în incinta vechilor cetăţi europene, inclusiv românești (Sighișoara, Sibiu, Târgoviște, Râșnov etc.).

Pe toată perioada de desfășurare a expoziţiei, vor fi proiectate, pe un fond muzical medieval, imagini ale unor documente (carte veche românească și occidentală, grafică, ex-libris-uri etc.) din patrimoniul Bibliotecii Naţionale, precum şi imagini cu lucrările din expoziţie. Tot în cadrul expoziției va rula prezentarea virtuală Policromie și Polifonie – Lumea medievală occidentală şi răsăriteană reflectată de cărțile intrate în ultimii ani în colecţiile Bibliotecii Naţionale.

O a doua sesiune a colocviului De ce iubim medievalul? – la care vor participa și specialiști din Biblioteca Națională (Centrul Național de Patologia și Restaurarea Documentelor) – va avea loc vineri, 30 septembrie 2016, de la ora 19.00, cu ocazia Nocturnei Bibliotecilor.

Artiști prezenți în expoziție:

► Arte decorative – Florin Bârză, Gheorghe Butnaru, Lucian Butucariu, Andrei Călinescu, Cristiana Călinescu Fodor, Casia Csehi, Gheorghe Dănilă, Vasile Dobre, Mihai Dumitru, Daniela Frumuşeanu, Cristian S. Ianza, Ovidiu Ionescu, Enric Matei, Ruxandra Ştefana Munteanu, Costin Neamţu, Cristian Olteanu, Radu Popovici, Alina Rizea Gherasim, Alexandru Roşianu, Ilie Rusu, Bogdan Sava, Dumitru Sorica, Denissa Şerban Maschek, Valeriu Şuşnea, Svetlana Utto, Nicolae Zîmbroianu

► Grafică – Marcel Chirnoagă, Mihaela Constantin, Ion Nicu Constantinescu, Emil Craioveanu, Viorel Dumitrache, Claudiu Victor Gheorghiu, Marcela Guldovski, Felicia Ionescu, Magda Isăcescu, Romeo Liberis, Florian Mihăilescu, Olga Morărescu-Mărginean, Daniela Panighianţ, Dinu Petre, Nicolae Sava

► Sculptură – Cristian Bedivan, Bogdan Breza, Aurel Contraş, Doru Drăguşin, Ovidiu Dumitru, Dan Munteanu, Vasile Soponariu, Mara Vîlceanu-Breza

► Pictură – Gheorghe Anghel, Ion Anghel, Jan Albu, Tudor Arghir, Marius Barb, Bogdana Contraş, Cîrstina de la Studina, Vasilica Chifu, Dan Constantinescu, Daniel Crăciun, Horia Cucerzan, Gheorghe Dănilă, Elena Dăscălescu, Gheorghe Dican, Radu Drăguşin, Iulian Fodor, Adriana Frăţilă, Mihail Gavril, Marin Gherasim, Viorel Grimalschi, Ştefania Grimalschi, Eugen Ilina, Eugen V. Iovan, Petru Lucaci, Emanoil Mazilu, Viorel Mărginean, Alexandru Mărginean, Răzvan Paul Mihăescu, Dan Ştefan Minea, Laurenţiu Midvichi, Florin Mocanu, Cozmin Movilă, Minu Movilă, Lisandru Neamţu, Letiţia Oprişan, Ioan Oratie, Ioana-Andra Panduru, Ştefan Pelmuş, Vasile Pop-Negreşteanu, Marilena Preda-Sânc, Marin Răducu, Adina Romanescu, Andrei Romocean, Irina Sava, Florin Stoenescu, Eduard Stoienică, Valentin Tănase, Angela Tomaselli, Petre Velicu, Beti Vervega

4

5

Profesorul Nicolae Sava și “ocnițele” sale

6 7

Încifrări, cu pictorul Gheorghe Dănilă

Tags: ,


About the Author



Back to Top ↑