Published on August 30th, 2014 | by Marius
0Carmen Groza, expozitie la Galeria Dialog a Sectorului 2
Demers artistic
In lucrarile mele am abordat de-a lungul timpului diferite tehnici, în special tapiseria si colajul.
Formatia mea de baza este pictura monumentala, dar tapiseria a devenit pentru mine, în calitatea mea de pictor, o tentatie, caci regasesc în ea aceleasi probleme ca si în pictura monumentala. De altfel, tapiseria este o arta monumentala.
Astfel, încerc sa operez o sinteza care înglobeaza elemente picturale si grafice, pastrînd în acelas timp aspiratia de a aborda mari suprafete, caci operele pe care le creez au uneori dimensiuni importante.
Mi-am pus întrebarea : în arta actuala, care este locul operelor de arta care se exprima într-o tehnica traditionala ?
Nu este vorba de a reface ceea ce s-a facut deja.
Utilizam ceea ce ne-a lasat mostenire traditia europeana, deschizînd în acelas timp noi cai de explorare. In socul creat între traditie si transgresiunea sa, eu întrevad posibilitati infinite.
Spiritul nou poate sa se amestece cu vechile tehnici. Putem sa fim din plin în contemporaneitate, utilizînd totusi o tehnica traditionala. Tehnica este doar un mijloc de exprimare, totul depinde de ce facem cu el. Este si cazul altor discipline aristice : gravura, muzica, etc.
Dorinta mea este de a scoate tapiseria din sfera artei ornamentale si de a-i conferi demnitatea unei arte majore.
Ultima mea serie de lucrari traduce interesul meu pentru urmele lasate de istorie, interesul meu pentru energie, pentru vortexul de lumini si magia sa, pentru vibratiile si murmurul materiei în elanul sau spre compexitate si comportamentul sau auto-organizator, ca sa se constituie încet-încet în regn mineral, vegetal, animal.
Structura materiei este dotata cu numeroase elemente avînd între ele multiple si subtile raporturi de actiune si reactiune . Si apoi, în inima structurii, un agent inaccesibil, acel actor mitic, în general numit « hazard » care îsi joaca rolul .
Dar tocmai acest «hazard» eu vreau sa-l stapînesc.
Reprezentarea abstracta aduce imagini pe care lumea reala nu le-ar fi furnizat niciodata.
Dupa impactul plastic al imaginii, mai exista si un efect secund, acel al sensului. Dar cum sa-l spui în cuvinte fara sa-l tradezi ? Imaginea spune fara cuvinte ceea ce, fixat pe trama,trece de la momentul pur, la eternelul prezent, si care dureaza… Caci imaginea vorbeste limbajul ne-spusului.
Colajul este pentru mine un nou univers grafic; el îmi permite o libertate de cautari formale care mi se potrivesc .
Pentru unele din tapiseriile mele, colajul a fost punctul de plecare. Creatia continua apoi în interpretare, pentru ca le realizez eu însami, în tehnica de haute lice.
Motivatia mea artistica ?
Sa spunem ca este o necesitate interioara, care ma îndeamna sa continui, ma sustine si îmi justifica munca.
Cu conditia de a-mi pastra intacta convingerea ca luni si uneori ani de zile de munca nu sînt prea mult pentru a realiza o mica parcela de univers, care este a mea.
Carmen Groza
Démarche artistique
Le collage est pour moi un nouvel univers graphique, il me permet une liberté de recherche formelle qui me convient.
Pour certaines de mes tapisseries, le collage a été souvent le point de départ.
La dernière série de mes œuvres traduit mon intérêt pour la trace laissée par l’histoire, mon intérêt pour l’énergie, pour le vortex des lumières et sa magie, pour les vibrations et le bruissement de la matière dans son élan vers la complexité et son comportement auto-organisateur afin de se constituer, lentement, en règne minéral, végétal, animal.
La structure matérielle est dotée de nombreux éléments ayant entre eux de multiples et subtils rapports d’action et de réaction. Et puis, au cœur de la structure, un agent inaccessible, cet acteur mythique en général appelé « hasard » qui joue son rôle.
Mais cet « hasard » je veux le maîtriser.
La représentation abstraite apporte des images que le monde réel n’aurait jamais fournies. Après l’impact plastique de l’image, il existe un effet second, celui du sens.
Mais comment le dire avec des mots, sans le trahir ? L’image dit sans mots, ce qui passe de l’instant pur, à l’éternel présent, qui dure.
Car l’image parle le langage de l’indicible.
Carmen Groza
Carmen Groza
Nascuta în 1944 la Bucuresti
Studii – Institutul de Arte Plastice «Nicolae Grigorescu», sectia pictura monumentala
Profesor de tapiserie la Academia Regala de Arte Frumoase din Liège, Belgia, din 1988
Membru titular al Uniunii Artistilor Plastici din România
EXPOZITII
Expune din 1968 în numeroase expozitii colective, nationale si municipale de arta decorativa , organizate de Uniunea Artistilor Plastici din România :
1974 Erfurt-Quadrienala Internationala de Arte decorative
1975 Tokyo Expozitie de pictura pe sticla româneasca
1976 Atena Expozitie de Arta decorativa româneasca
1977 Sofia Tapiserie româneasca
1978 Bari Expozitie de pictura pe sticla
Erfurt-Quadrienala Internationala de Arte decorative –a doua editie
1979 Stockholm
1981 Montréal
1982 Geneva
Se instaleaza în Belgia în 1982
Participa la numeroase expozitii de grup :
1983 Halle : Expozitie de tapiserie cu grupul « Domaine de la Lice »
1984 Bruxelles –Galeria L’œil
1985 Nivelles –Expozitie de tapiserie « Domaine de la Lice »
1986 Mons – Expozitie de tapiserie « Domaine de la Lice »
1987 Ronquières, Vieux Genappe, Ypres , expozitii de tapiserie
1987-1991 Executa în tehnica haute lice un ansamblu de 32 m2 de tapiserie pentru Centrul Administrativ Provincial din Hasselt
1993 Tournai : Trienala Internationala de Tapiserie Contemporana
1994 Anvers-Expozitie de tapiserie « Fresques Mobiles du Nord »
Namur- Expozitie « Domaine de la Lice »
Liège-Expozitie « De fil et de bois »
1995 Liège- Expozitia comemorativa « 220 de ani de arta la ARBAL »
Liège- Expozitia « Couleurs en Val Mosan »
1996 Burg Rode Herzogenrath RFG-expozitie colectiva
1997 Stolberg-RFG expozitie colectiva
Aachen RFG Ludwig Museum –expozitie colectiva
1998 Maastricht –ECDPM expozitie colectiva
2007 Lodz Polonia Trienala Internationala de Tapiserie Contemporana
2007 Liège Tour d’Oupeye –Expozitie colectiva de tapiserie contemporana
2008 Centrul Cultural De Brouckere – Torhout Belgia : expozitie de tapiserie contemporana
ARTAPESTRY 2 Trienala Internationala de Tapiserie Aalborg Danemarca
2009 ARTAPESTRY 2 West Norway Museum of Decorative Art
2010 ARTAPESTRY 2 Muzeul Jean Lurçat de tapiserie contemporana, Angers, Franta
ARTAPESTRY 2 Konsthallen Art Museum, Lulea- Suedia
2011 Salon de pictura româneasca contemporana Cité Internationale des Arts, Paris, Franta
2012 ARTAPESTRY 3 KunstCentret, Silkeborg Bad, Danemarca
2013 ARTAPESTRY 3 Museum of Central Finland Jyväskylä, Finlanda
ARTAPESTRY 3 Kulturcentrum in Ronneby, Suedia
2014 ARTAPESTRY 3 Museul Jean Lurçat de tapiserie contemporana, Angers, Franta
EXPOZITII PERSONALE
2001 Centrul Valon de Arta Contemporana, Flémalle, Belgia
Centrul Cultural « René Magritte » Lessines, Belgia
2003 Centrul Cultural Antoing, Belgia
2005 Galeria Pieter Pauwel Dendermonde, Belgia
2014 Casa de cultura belgo-româna, Bruxelles, Belgia
PREMII
1977 Premiul 3 pentru tapiserie, Bucuresti
1979 Premiul 2 pentru tapiserie, Bucuresti
1987 Premiul I la Concursul international de cartoane de tapiserie, Audenaerde, Belgia
2005 Premiul pentru tapiserie al Ministrului Culturii Comunitatii Franceze din Belgia
2010 Laureata a fundatiei SPES, Bruxelles
OPERE IN MUZEE SI COLECTII PRIVATE
România, Elvetia, Canada, Israel, Austria, Belgia
Colectia Centrului Cultural Antoing Belgia
Colectia Provinciei Liège
Muzeul de Arta Constanta România
Muzeul de Arta Buzau România
Muzeul Central de Textile Lodz Polonia
Colectia Universitatii Libere Bruxelles Belgia
Lumea este o forma în miscare
Lumea este o forma în miscare. Si artistul, un captator, o sonda, un telescop, un radar. Formele si miscarile configureaza acest mister în care noi însine evoluam, forme si materii dinamice si tragice.
Artistul încearca sa reconstitue în fiecare opera un univers, de vid, de plin, centrifug si centripet. O opera este suficienta cînd se clatina, dar nu cade niciodata.
Carmen Groza cunoaste puterea iremediabila a unei mîini ce nu se acorda cu viziunea, a unei trasaturi neîndemînatice asternute pe un carton, a unei tonalitati instabile. Tesutul i-a forjat mîna ; ea trebuie sa fie supla si sa tina cu fermitate masura echilibrelor, rezonanta culorilor.
Colajele pe care le expune sînt remarcabile : alunecari de materii organice, stropi de aur, resturi vegetale, sfarîmaturi fine de lemn, ca si cum astea ar fi ultimele amprente ale unei lumi disparute.
Colajele lui Carmen Groza sînt variatiuni de fragmente de hîrtie, de tesuturi, de materii amestecate, combinate în camaïeuri de rugina si de toamna. Pentru cei ce zboara cu avionul, sînt spatii unde cîmpurile si padurile se decupeaza în orizontul smaltuit al brumei.
Emotii lente se innoada în timpul vizionarii operelor : tonalitati de ierburi putrede, frunze moarte si luminiscente ocru, orange, galbene, antreneaza privirea în temporalitatea originilor.
Carmen Groza construieste o opera senina cu o maiestrie de subtilitate, de precizie si de simpicitate.
O bucurie de a o descoperi.
Daniel Simon
De la matière des sols
Le monde est une forme en mouvement. Et l’artiste, un capteur, une sonde, un télescope, un radar…Les formes et les mouvements configurent ce mystère dans lequel nous allons, formes et matières nous aussi, dynamiques et tragiques. L’artiste tente de reconstituer dans chaque œuvre un univers de vide, de plein, centrifuge et centripète. Une oeuvre tient quand elle vacille sans jamais tomber.
Carme, Groza connaît le pouvoir irrémédiable d’une main mal accordée à la vision, d’un trait mal posé sur le carton, d’une tonalité instable. Son travail de tapisserie de haute lisse lui a forgé la main : elle doit être souple et tenir ferme la mesure des équilibres, des résonances de couleurs.
Le travail de collage qu’elle expose en ce moment à la Maison belgo-roumaine Arthis est remarquable : des glissements de matières organiques, des pointes d’or, des rognures végétales, des brisures de bois fin comme des traces d’un monde dont les œuvres seraient les dernières empreintes.
Les collages de Carmen Groza sont des variations de fragments de papiers, de toiles, de matières mélangées, agencées dans des camaïeux de rouille et d’automne. Ce sont, pour qui a pris l’avion, des campagnes où les champs et les bois se découpent dans l’horizon vernissé de la brume.
Des émotions lentes se nouent dans le temps de la vision des œuvres : des tonalités de putréfaction d’herbes, de feuilles mortes et des luminescences ocre, orange, jaunes entraînent le regard dans la temporalité des origines.
Carmen Groza construit œuvre sereine dans une maîtrise de subtilité, de précision et de simplicité. Un bonheur de la découverte.
Daniel Simon
Février 2014