Published on aprilie 27th, 2021 | by Marius
0Su Yan, Dao – IV, Metamorfoze în caligrafie și pictură
PALATUL PARLAMENTULUI
CENTRUL INTERNAȚIONAL DE CONFERINȚE
SALA DE EXPOZIȚII „CONSTANTIN BRÂNCUȘI”
SU YAN
DAO
IV – METAMORFOZE ÎN GRAFICĂ ȘI PICTURĂ
16 – 30 aprilie 2021
Curator: Marius Tița
Su Yan, minunata naștere a unui fenomen artistic
Marius Tița
Este o expoziție-eveniment, împreună sau separat de cea de la Simeza, care a fost prelungită și se suprapune cu aceasta, gândită pentru acest spațiu foarte potrivit pentru propunerea artistei.
Filolog al limbii chineze, realizator de emisiuni radio care vorbesc, în chineză, despre România, chiar de aici, din București, spirit iscoditor și analitic, plastician de talent și serioasă străduință, Su Yan ne oferă o viziune specială, provenită din tot ceea ce înseamnă inedita ei devenire spirituală. Și tehnic ne aflăm pe un tărâm unde modernitatea își devoalează rădăcinile profunde ce vin dintr-o cultură veche și uimitoare. Scrierea chineză este expresivă în sine, este extrem de sugestivă și, în mâna unui artist de subtilă trăire, îți transmite starea de care vorbește, fără să îi cunoști cuvintele sau literele. Scrierea arabă mai cunoaște acest fenomen, din ce în ce mai frumos pus în evidență în ultimul timp. Scrierea latină este și ea, fără îndoială, la fel de capabilă de o asemenea sugestie vizuală. Opera pe care Su Yan ne-o relevă în aceste zile cuprinde în ea esența unui dialog cultural universal de minunată intensitate, reunind într-o performanță unică și originală civilizații ale cărții, ale scrierii profunde, Dao și Biblia.
În 2009, Su Yan a publicat două studii esențiale pentru evenimentul artistic de care discutăm în aceste zile. Este vorba de traducerea în limba română a legendarei ”Dao De Jing” a lui Lao Zi, și a volumului ”Lao Zi și Biblia”, de Yuan Zhiming. Timp de 7 ani, Su Yan a descoperit misterul și profunzimea acestor două cărți care stau la baza unor fenomene spirituale ce au marcat în mod esențial viața oamenilor de mii de ani, relevând apropierea încântătoare dintre propunerile lor cele mai intense. Mai mult de atât, ea a transpus în limbaj vizual modern minunăția spirituală descoperită, creând emoție la rândul său. Cu siguranță, nimic nu este întâmplător în această frumoasă poveste plastică în mijlocul căreia aveam șansa de a ne afla, cu atât mai puțin nu este întâmplător că ea ni se dezvăluie în preajma Paștelui, atunci când trăirea este mai intensă și deschiderea spre spiritualitatea religioasă mai sinceră.
Lucrările din expoziție se numesc ”Semne din Geneză”, ”Să fie lumină!”, ”Ispită în grădină”, ”Dao-Cuvântul se revarsă peste toate”, ”Apa, mai aproape de Dao”, ”Cele zece mii de lucruri”, evocând tot atâtea principii esențiale din lumina Bibliei și a Dao.
Ne aflăm în momentul cel mai frumos, acela al desfășurării pe simeze a unui discurs plastic excepțional, născut, petrecut în România. Sunt frumoase alăturările dezvăluite pe simeza de la ”Brâncuși”, și este minunată mărturisirea artistei: un adevărat triptic – ”La început a fost Cuvântul (Dao)”, ”Cuvântul s-a făcut trup”, ”Cuvântul era Dumnezeu” – care este pictat pe o pânză ce provine dintr-o cămașă românească pe care Su Yan a purtat-o mai bine de două decenii, de când s-a stabilit în România.