Infoagenda

Published on februarie 16th, 2016 | by Marius

0

Colocviul internațional „DADA – Reverberații în secolul XX” la Academia Română

Afis DADA 2016

Colocviul internaţional

DADA – REVERBERAŢII ÎN SECOLUL XX / DADA ECHOES IN THE 20th CENTURY / DADA – DES ECHOS DANS LE XXe SIECLE

București, 26 – 27 februarie 2016

Amfiteatrul I. H. Rădulescu, Biblioteca Academiei Române (Calea Victoriei 125)

Primăria Municipiului București și Muzeul Naţional al Literaturii Române, în colaborare cu Biblioteca Academiei, Fundația Națională pentru Știință și Artă și Institutul Cultural Român, și având ca parteneri Facultatea de Arte a Universității Hyperion, Romfilatelia, Muzeul Municipiului București, Teatrul Național Radiofonic (Radio România) și Teatrul Metropolis, organizează Colocviul internațional: DADA – REVERBERAȚII ÎN SECOLUL XX, dedicat centenarului mişcării Dada, eveniment care va avea loc la București, în zilele de vineri, 26 februarie și sâmbătă, 27 februarie 2016, în Amfiteatrul I. H. Rădulescu,al Bibliotecii Academiei Române (Calea Victoriei 125).

Printre temele ce urmează a fi dezbătute în cadrul celor două zile figurează: Dada (1916-1922), aspecte istorice (Tristan Tzara şi poemele sale româneşti; Hugo Ball, dadaist; artişti români la „Cabaretul Voltaire” din Zurich; Dada la Paris, etc.); Precursori (futurismul, DADA în America, vorticismul englez, constructivismul rus); Reverberaţii dadaiste în spaţiul cultural european şi american; Ecouri dadaiste în literatura română: avangarda românească despre Dada; „Reverberaţii dadaiste în România după al doilea război mondial (grupul suprarealist bucureştean „Infra-Noir”, experimentalismul în artele plastice româneşti, „onirismul estetic” românesc).

Coordonatorii proiectului sunt: prof. univ. dr. Ion Pop, Membru Corespondent al Academiei Române, prof. cercet. Michael Finkenthal și conf. univ. dr. Ioan Cristescu, directorul Muzeului Naţional al Literaturii Române.

Vor susține comunicări:

Eugen SIMION, Ion POP, Serge FAUCHEREAU, David ESRIG, Michel CARASSOU, Timothy SHIPE, Petre RĂILEANU, Giovanni ROTIROTI, Mircea MARTIN, Pavel ȘUȘARĂ, Sebastian REICHMANN, Ramona FOTIADE, Emilia DAVID, Marius HENTEA, Ștefan BAGHIU, BALÁZS Imre József, Irina CĂRĂBAȘ, Paul CERNAT, Daniel CLINCI, Dan GULEA, Rodica ILIE, Mădălina LASCU, Alina Gabriela MIHALACHE, Vasile MIHALACHE, Petrişor MILITARU, Igor MOCANU, Ovidiu MORAR, Simona POPESCU

PROGRAM:

VINERI, 26 februarie 2016

Eugen Simion, Avangarda românească între modern și antimodern

Serge Fauchereau, Tristan Tzara et les arts plastiques

Timothy Shipe, A century of Documenting Dada: From Coupures de presse to the ‚Dada base’

Michel Carassou, Chassé-croisé Fondane-Tzara. De Dada au situationnisme

Petre Răileanu, Prezenţe româneşti la Cabaret Voltaire. Marcel Iancu, un revoluţionar discret. Arthur Segal şi  teoria echivalenţelor

Mădălina Lascu, Figuri şi măşti la Cabaret Voltaire.

Ramona Fotiade, Benjamin Fondane et le cinéma Dada: image(s) de la pensée

Ovidiu Morar, Urmuz – Tzara – Suprarealismul

Rodica Ilie, Les manifestes de l’avant-garde. Stratégies de légitimation de l’art transgressif

Paul Cernat, Revoluţia de la Zürich. O perspectivă politică

Marius Hentea, Tzara No Ţara: Tzara’s Romanian Legacy

Balázs Imre József, De la Serenada dadaistă la glogoism, planism, dimensionism şi pictopoezie: o contextualizare a elementului vizual din avangaradele central- şi est-europene

Simona Popescu, Singurătatea lui Tristan Tzara

Ion Pop, Roland Barthes et l’avant-garde

Sebastian Reichmann, Dada au féminin ou l’internationalisation de l’avant-garde par les femmes

Emilia David, Schimburi culturale și afinități estetice între dadaism și futurism

Irina Cărăbaş, O apariție spectrală: portretul lui Tristan Tzara de M. H. Maxy

 

SÂMBĂTĂ, 27 februarie 2016

Giovanni Rotiroti, Gherasim Luca et la femme non-née

David Esrig, Avangarda românească între un protest comic și tentația ocultului

Mircea Martin, Avangarda – o încercare tipologică

Pavel Șușară, Constantin Brâncuși sau despre sculptura fără istorie

Vasile Mihalache, Corpul uman la începutul „erei reproductibilităţii sale tehnice”. Trei colaje Dada din  perspectivă postumanistă

Daniel Clinci, The Institution: a Dada Paradox

Igor Mocanu, Discursul postcomunist asupra avangardelor istorice din România

Dan Gulea, Ţările lui Tzara. Imagini ale Dada

Petrişor Militaru, Zigzagata cale poetică a măscăriciului Dada

Alina Gabriela Mihalache, Fenomenul teatral dada-suprarealist. Rolul piesei de teatru în definirea spiritului de avangardă

Ştefan Baghiu, „La pensée se fait dans la bouche”: reiterări Dada după 2000

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


About the Author



Back to Top ↑