Published on iulie 25th, 2014 | by Marius
0Pictură de Ottilia Michail-Oteteleșanu și Măriuca Oteteleșanu la Cercul Militar Național
Expoziția de pictură de
Ottilia Michail-Oteteleșanu și Măriuca Oteteleșanu,
la Cercul Militar Național
Ottilia Michail-Oteteleșanu s-a născut în 1885, în familia doctorului Michail, de o mândră origine aromână, în timp ce mama viitoarei pictorițe, Eugenia Răut, provenind dintr-o familie cu tradiții de nobilime poloneză. Destinul o aduce pe tânăra domnișoară în fața reginei Elisabeta care ar fi putut să vadă în ea pe fiica pe care viața nu i-a lăsat-o. Regele și Regina o îndrăgesc și o iau sub protecția lor. După un an, în 1905, primește o bursa și merge să studieze meșteșugul artei la Berlin, un drum pe care chiar regina Elisabeta mersese la vremea tuturor speranțelor. La Berlin se specializeazăv în arta și tehnica emailului. Revine în țară, după studii și la vestita Academie Julian de la Paris, și, în 1915, se căsătorește cu Șerban Oteteleșanu, urmaș al fraților Buzești, legendarii căpitani ai lui Mihai Viteazul.
Destinul, viața și arta Ottiliei Michail-Oteteleșanu sunt legate de familia regală a României, în a cărei lume s-a format și a trăit. A trăit istoria familiei regale și a României Mari, cu momentele astrale ale primei jumătăți a secolului trecut, pe care le-a imortalizat în fragile alcătuiri de acuarelă sau profunde picturi pe pânză. A pictat portretele lui Carol l și reginei Elisabeta, cu căldura celei care i-a văzut în toate anotimpurile, și a acuarelat textul artistic al nuvelei ”Puiu” alături de Regină.
A fost alături de familia regală când se nasc Balcicul și Branul, și imaginile pe care le-a realizat atunci fac parte din tezaurul artistic și istoric al românilor. Sub fulguranta trăsătură de penel se ridică palatul Reginei și vilele prinților dar ne privesc și localnicii din Balcic, orientali uitați de timp și iubiți de frumusețe. Asistă, alături de familia regală, cum se redescoperă România, cu munții și oamenii săi, cu forța și frumusețea naturii, cu puritatea și splendoarea celor simpli, cu detaliul animalier sau proiecte monumentale. Este multă smerenie în arta Ottiliei Michail-Oteteleșanu, pictorița Casei Regale a României, artistă a detaliului atent, a observației laborioase și a vibrației romantice.
Evident, turnul de fildeș îi este străin pictoriței, care participă intens la viața artistică, venind în fața publicului și a criticii în mod constant cu realizări în diferitele tehnici plastice pe care le cunoaște și în care se exprimă. Presa vremii notează: ”Expoziția doamnei Oteteleșeanu este o baie de estetică vizuală pentru cei ce o vizitează. Pleci de acolo ducând în minte, în suflet și în ochi minunatele pânze din care se desprind colțuri ale României de altă data, vechi case boierești, mănăstiri uitate, ziduri ce stau să cadă, bisericuțe ascunse în munți, toată România trecută și uitată cu ce are mai bun și mai frumos, cu lumina ei minunată, cu căldura și parfurmul trecutului și al tradiției ei.”
Senectutea nu îi aduce Ottiliei Michail Oteteleșanu liniștea meritului și a acumulării ci zbucium și, paradoxal, performanță în domeniul de creație pe care l-a adus României. Este vorba, desigur, de arta emailului, de care au nevoie Biserica dar și statul comunist.
Opțiunea pentru creația plastică nu a însemnat pentru Măriuca Oteteleșanu o preluare previzibilă și lipsită de imaginație a unei ștafete familiale. Artista își amintește că bunica s-a bucurat când a aflat de alegerea sa, probabil dintr-un impuls de amintiri frumoase ce făcea suportabilă realitatea acelor timpuri. De altfel, Măriuca Oteteleșeanu a mers pe un drum propriu, clădindu-și partea de renume a celebrului său nume. Au însoțit-o mereu culorile calde și raportarea optimistă la semenii săi și la societatea înconjurătoare. După studiile universitare de profil lucrează în arta spectacolului căreia îi oferă scenografii și de la care ia paradigma tuturor interpretărilor. Carnavalul este cel care ne vorbește despre societate, în arta Măriucăi Oteteleșeanu, cu o nebunie colorată de interpretări și pilde, de oameni și gesturi. Peisajul și natura statică vin să completeze un posibil crez al “femeilor pictore” din trunchiul străvechi al Oteteleșenilor, un jurământ intrisec de sinceritate și lumină, cu fiecare tușă, cu fiecare cadru, cu fiecare gând.
Și astfel am ajuns la finalul simezei, despre Ottilia Michail Oteteleșanu povestim și descoperim o viață și un destin de roman al secolului XX iar despre Măriuca Oteteleșanu, discretă, puternică și sensibilă, lăsăm să vorbească pictura.
Marius Tița este critic de arta, publicist specializat in arta si analist al pietei de arta.
Foto – Mihnea Tița si Vlad-Iulian Fodor
In imagini apar pictorita Măriuca Oteteleșanu, pictorul Valentin Tănase si criticul de artă Marius Tița