Published on iulie 10th, 2014 | by
0SALONULUI INTERNAŢIONAL DE ARTĂ NAIVA SI OUTSIDER ART
Fundatia Outsider Art (Romania) by Dimisca si Asociatia pentru promovarea Artei Populare Contemporane(Fanta) prezinta impreuna cu Muzeul National al Satului”Dimitie Gusti”, SALONULUI INTERNAŢIONAL DE ARTĂ NAIVA SI OUTSIDER ART by Dimisca, ediţia a III-a.
Locatia:Sala de expozitii si foaierul „Lena Constate”
Perioada:10-28 iulie 2014
Vernisaj:joi10 iulie ,ora 12
Art curator:Laurentiu Dimisca
Pictorul Laurenţiu Dimişcă este un promotor recunoscut internaţional al genurilor plastice în afara normelor. El a participat, cu lucrări proprii, la prestigioase manifestări internaţionale, dar a şi organizat, în România, manifestări Outsider Art de amploare, la Muzeul Ţăranului Român, Muzeul Satului şi la Sala Brâncuşi a Palatului Parlamentului. De această dată, Laurenţiu Dimişcă ne propune un salon International aflat deja la editia a –III-a,fiind premiera in România şi in această parte a Europei a de Est.Fundatia Outsider Art (RO)-presedintele acestei organizatii fiind artistul plastic Laurentiu Dimisca este specializată în Artă Singulară, Artă Brută, Noua Figuraţie, Artă Naivă, Outsider Art, Artă Populară, Artă Alternativă, Artă Vizionară, Artă Schizofrenică, Raw Vision şi Artă Contemporană din întreaga lume.Aceste gen de arta se poate vedea si in atelierul personal al pictorului Laurentiu Dimisca aflat in incinta teatrului de papusi Tandarica,str.Gen.Eremia Grigorescu,nr.24.P-ta Lahovari,Bucuresti ,Romania.
Participă peste 50 de artişti internaţionali din Europa Centrală, Europa de Est, Africa, America, Cuba etc, dintre care amintim pe Hélène Blondin (Franţa), Manitoba (Franţa), Richie (Franţa), Metras Valérie (Franţa), Delpierre Am (Franţa), Cărel Stephane (Franţa), Kyral Sylvie (Franţa), De Witte Irma (Franţa), Kowalski Kowalski (Franţa), Giraud Edwige (Franţa), Pfund Nicole (Franţa), Lebricquir Danielle (Franţa), Lajameux (Franţa),Loquen Claudine (Franţa), Hertwig Gillet N (Franţa), Moutte Thierry (Franţa), Yoel (Franţa), Barbe Hatuel N (Franţa), Eoa (Franţa), Cuxac F (Franţa), Poncon Alain (Franţa), Marcel Pascal (Franţa), Mercky Franck (Franţa), Alain Kieffer (Franţa), Alberto Cuadros (Franţa), Fred Galland (Franţa), Joëlle Martin (Franţa), Ohniguian (Franţa), Huguette Machado-Rico (Franţa), Anne Sophie Atek (Franţa), Nicolas Daim André Robillard (Franţa), Vinay Michel (Franţa), Philippe Burnel (Franţa), Pepe Vignes (Franţa), Zabel Mamiza (Franţa), Hubret Duprilot (Franţa), H. Sophie (Franţa), Laurenţiu Dimişcă (România), Francisco Martinez Tulu (Cuba), Durdica (Franţa), Michel Smolec (Franţa), Jean Jacques Royo (Franţa), Anne Grenier (Franţa), Vassalo Robert (Argentina), Ion Maric (România), Moldoveanu Doina (România) , Emil Pavelescu (România), Paula Iacob (România), Denişa Mihaela (România), Nicolae Popă (România), Dumitru Bogdan Enache (România), Mugurel Bărbulescu (România), Aida Radu (România), Viorica Farkaş (România), Laurenţiu Zloteanu (România), Andra Iulia Margine (România), Valeria Tofan (România), Mimita Revencu (România), Aurel Gheorghiu Cogealac (România), Mădălina Dina (România), Petre Petrescu (România), Ştefan Mocanu (România), Petre Diaconu (România), Mihai Paerca (România), Ilie Boca (România), Catinca Popescu (România), Hlinka Doina Mărita (România), Angela Szabo (România), Karianne B. (Norvegia), SAMA (Africa), Julia Sisi (Argentina),Catinca Agape(RO),Popescu Toma(RO)
Arta brută în România sau Laurenţiu Dimişcă
Laurenţiu Dimişcă vine la Bucureşti şi ne aduce cu el culori şi forme fără norme. Este un gen artistic acesta, de fapt sunt mai multe, cam cum le-a stabilit lipsa de constrângeri în realizarea artei outsider. Fiecare pictează sau modelează cum simte el, pune în imagine chinurile şi bucuriile proprii, aspiraţii şi dureri, lumea reală dar mai ales irealul care îl cotrobăie pe artist. Este doctor, pe bune, în pictură, şi se dedică acelei creaţii despre care doar doctorii au spus că este artă. Altfel îi putem spune, simplu, artă singulară, artă brută, artă alternativă, artă vizionară, artă schizofrenică, artă fără norme, Noua Figuraţie, Outsider Art, Raw Vision, are loc aici şi arta naivă şi arta populară, şi multă, multă artă artă contemporană, desigur, din întreaga lume, fără niciun fel de graniţe.
După participări la evenimente de peste tot, mai ales din Franţa, şi recunoaşteri merituoase, Laurenţiu Dimişcă îşi realizează visul de a pune în fapt un astfel de loc la el în ţară. Laurenţiu Dimişcă vine la Bucureşti cu o expunere permanentă de artă în afara normelor din întrega lume. Şi îşi continuă propria creaţie.
La început, a desenat şi a pictat ca toţi copii. I-a trebuit ani buni de şcoală să se întoarcă sau mai degrabă să se apropie de inocenţa vremurilor când lucrurile par simple şi exprimarea directă. Mai târziu a aflat că nu este singurul care gândeşte şi vede astfel.
Cu certitudine, Laurenţiu Dimişcă s-a născut la Piatra Neamţ, în anul 1977, mai cunoscut pentru devastatorul cutremur petrecut când artistul avea vreo două luni. A urmat cursurile liceului de artă din localitate, avân un nume celebru, Victor Brauner, demonstrând că de mic a optat pentru acest meşteşug şi destin. La facultate a mers la Cluj, unde s-a hranit numai cu abstract, dar a ajuns la ceea ce face astăzi şi îl caracterizează. Invocând rădăcinile, îşi aminteşte că a fost un fan declarat al benzilor desenate, că iubeşte icoanele româneşti, iar de la vitralii pare să fi luat conturul negru, care uneşte şi separă, exact când trebuie şi unde trebuie, dar creând şi o anumită tensiune narativă în construcţiile sale.
În timpul unuia dintre drumurile sale, o franţuzoaică dintre cei care i-au cumpărat picturile îi dezvăluie faptul că ştie un loc cu picturi ca ale lui, în acelaşi spirit eliberat, cu apropiere şi vibraţie. Este un adevărat templu, un templu viu, se numeşte Musee de l’Art Brut din Lapalisse. Descoperă, astfel, lumea artei brute, a celor care pictează pentru a se exprima, pentru a se elibera. Acolo fiecare artist este un curent în sine, o individualitate la care se reduce totul, spiritul, experienţa, convingerile, credinţele. În aceeaşi lume, diferite sau doar altfel spus, eventual în altă limbă, se mai vorbeşte despre arta singulară, arta alternativă, arta marginală, arta intuitivă, arta vizionară, artă spontană, arta onirică, arta fantastică, noua figuraţie, Neuve Invention, Outsider Art, raw art, rough art, art franche şi art en marge, poate fi invocată şi arta naivă şi arta populară contemporană, sau pur şi simplu arta în afara normelor.
Descoperirea artei brute franceze, a lui Luis Marcel şi a prietenilor lui, i-au dat certitudinile pe care le căuta instinctiv şi puterile de a face ce a urmat. Cu o energie mobilizatoare, aleargă între Franţa şi România, între Cluj, Bucureşti şi Piatra Neamţ, duce şi aduce saloane cu mulţi autori, face şi itinereză personale, termină masteratul şi finalizează doctoratul. Lumea artei brute sau singulare sau naive sau populare sau neuve invention sau doar mai altfel, este vastă şi interesantă. Aici găsim tot ce nu vrea să accepte curentele acceptate ale artei. Putem pune mulţi artişti fără studii universitare sau prea stricte de artă, arta populară cu trăsături naive, şi creţia celor cu minţile slăbite sau chinuite de boli psihice, a celor capabili de revelaţii sau doar uşor de încadrat în acţiuni programatice, creatori din impuls şi copii cu viaţă ristă, punem şi turnurile Watts făcute cu mâna lui de Sam Rodia, în America, şi Palatul Ideal adunat zeci de ani de poştaşul cu nume predestinat, Cheval, din Franţa. Este o enormă mărturisire şi naraţiune în arta brută.
În 2006, a expus prima dată, o personală, la sala Brâncuşi a Palatului Parlamentului. În 2008 aduce “Vii şi vinuri” la Cluj, Bacău şi Piatra Neamţ. Un alt proiect curatorial al său se numeşte International Singular Art Fest by Laurenţiu Dimişcă, la care au participat 150 de artişti din mai multe ţări şi care, la noi, a văzut simezele din Cluj, Bistriţa şi Piatra Neamţ. Un alt succes al pictorului-manager cultural este doctoratul lucrat la Universitatea de Arte Plastice şi Design din Cluj-Napoca, sub îndrumarea profesorului Ioan Sbârciu. Altfel spus, deşi arta brută se revendică de la cei cu probleme psihice care decid să se manifeste printr-o artă liberă, fără canoane, Laurenţiu Dimişcă nu va fi medic ci direct doctor în artă brută. Am crede că, nefiind nebun sau lipsit de educaţie, neavând capacitate de medium sau alte forte extraordinare, Laurenţiu Dimişcă ar fi un caz atipic pentru lumea pe care o trăieşte şi o promovează. Poate că putem spune şi asta, dar nu este singurul. Mai mult, el este şi creatorul de artă brută şi colecţionarul-organizator care vrea să trăiască în spiritual promovat.
Laurenţiu Dimişcă şi prietenii lui, creatorii de outsider art, din ce în ce mai mulţi români, de aici sau de pretutindeni, au pus o simeză de excepţie la Sala Brâncuşi a Palatului Parlamentului, prima şi cea mai mare manifestare de acest gen desfăşurată vreodată la noi. Apoi ne-a chemat la Muzeul Ţăranului Român şi la Muzeul Satului să ne descoperim pe noi şi ai noştri, în arta naivă şi în cea populară. Expunerea permanentă de la Bucureşti pe care o realizează la Bucureşti este o permanentizare a contactului cu arta fără norme, arta brută sau singulară, la care s-a gândit mereu, oricât de complicate i-au fost existenţa şi trăirile.(Marius Tiţa – critic de arta)