Published on June 19th, 2014 | by
0Vitraliu – Florin Bârză
Sunt parte dintr-un proiect amânat pentru un muzeu de istorie. Sau de moravuri.
Un excurs goticizant sau romanic și nu numai, vizând o zonă de istorie în care civilizația lezează omul profund.
O istorie umană în date sau conflicte ireductibile. Adică o istorie privată în lipsa căreia apar conflictele mari socio, psihisme ale evenimentelor mici legate de experințele sedentare ale omului ce trebuie să aibe reguli de conviețuire, conflicte primare limită sau irepresive, obide aproape freudiene, dacă nu chiar un pionierat al psihologiei abisale ce dau instrumentarul istoric al omului democratic.
Medalioanele sunt inspirate din pietrăria liberă de program iconografic a bisericilor timpului indicat, din paginile manuscriselor sau mai târziu din ”capriciile” manieriștilor.
Reactualizarea acelor simțăminte aduc din timpuri o modernitate frapantă.
Pot fi și obsesii personale regăsite în ”freudismul” evului mediu.
Iar în sumă, înțelesul se citește ca o reacție postcomunistă la istorie. Poate și postmodernistă.
(Florin Bârză)
Animalul mare
Reificare
Compozitia ”REIFICARE”
E vorba de instinctul de posesie dus la extrem. Lucrurile posedă omul în mod absurd și apare procesul de reificare. Faptul ar fi comic dacă n-ar fi și funcțional. Fără instinct de posesie omul filează, este obligatoriu, chiar paleativ într-un joc uman definitoriu.
Dar nu până a transforma omul într-o aberație numerală. Textul figurat marginal este rapp. ”Și adună: ace, brice…”
Exprimarea vitraliului ”reificare” are date grafice. Culoarea chenarului e singura concesie decorativă.
E vorba de un flux sanguin clorotic. Decorativul clasic este prezent fals în economia limbajului subsumat simbolismului lucrării sau, dacă vreți, adevărat. (Florin Bârză)
Melusina
Logodna
Manipulare
Memoria colectivă
Capitel Romanic
Artistul
Pentru mai multe detalii vizitati: www.vitraliureligios.ro